Login

Lost your password?

De seks dimensioner uddybet

De seks dimensioner - strategi, kultur, organisation, processer, teknologi, kunder og partnere - anvendes i DMAT værktøjet til vurdering af digital modenhed.

De seks dimensioner uddybet

DMAT vurderer digital modenhed på seks definerede dimensioner, for at skabe et helhedsbillede af organisationen. Hver af de seks dimensioner repræsenterer et antal vigtige underdimensioner, der anvendes til at få et nuanceret indblik i organisationens digitale strategi, kultur, organisation, processer, teknologier, partnere og kunder.

Strategi

Strategidimensionen fokuserer på at identificere digitaliseringens rolle i forretningsstrategien.
Først vurderes hvorvidt digitalisering er et kerneelement i organisationens fremtidige strategiske forretningsudvikling, samt hvorvidt der tages stilling til organisationens fremtidige digitale udsigter. Derefter vurderes ved at bestemme, om den digitale forretningsstrategi er logisk, konsistent, let at forstå, opfatte og fortolke, og om den er godt kommunikeret og integreret på tværs af organisationen.

Kultur

Kulturdimensionen fokuserer på at identificere omfanget af digitalisering i organisationskulturen. Spørgsmål om kulturel adoption rejses både på medarbejder- og ledelsesniveau. Først vurderes om medarbejderne understøtter den digitale udvikling og om de aktivt bruger og har tillid til data fra organisationens digitale systemer. Derefter vurderes om ledelsen aktivt understøtter en digital vækstkultur og i hvilken grad digitale teknologier og digitalisering er en del af virksomhedens sprog og dialog på tværs af organisationen.

Organisation

Organisationsdimensionen fokuserer på at identificere, hvordan digitalisering dyrkes i hele organisationen. Der vurderes om organisationen har interne kompetencer til at producere og indsamle data, og om medarbejderne i organisationen får den nødvendige uddannelse i, hvordan man bruger digitale systemer og digitale processer. Sidstnævnte vurderes ved at se på hvilke handlinger og ideer til nye digitale aktiviteter der iværksættes og om nye forretningsområder og -modeller udvikles ved hjælp af data og dataanalyse.

Proces

Procesdimensionen fokuserer på at identificere, hvordan digitalisering bidrager til organisationen. Der vurderes om organisationen har kompetencer og systemer til at analysere data og om medarbejderne har tilstrækkelig viden om organisationens digitale systemer. Derefter vurderes om der er processer til hvordan data anvendes på en struktureret måde i organisationen og om data bruges af medarbejdere og ledelse til at træffe bedre informerede beslutninger.

Teknologi

Teknologidimensionen fokuserer på at identificere måderne, hvorpå teknologi indarbejdes i den nuværende organisation. Denne dimension sætter spørgsmålstegn ved, om virksomheden leverer digitale løsninger i sine produkter og services til kunder og om digital kommunikation og e-handel anvendes. Derudover ser dimensionen på, om virksomheden aktivt søger viden om nye teknologier til støtte for digital forretningsudvikling og om virksomheden forbinder digitale teknologier til at indsamle data.

Kunder og partnere

Kunde- og partnerdimensionen fokuserer på at identificere kunder og partneres rolle i virksomhedens digitale forretningsudvikling. Der vurderes om der lyttes til handlinger og ideer til nye digitale initiativer, der genereres af kunder og partnere, og om der tages hensyn til påvirkningen af økosystemet. Endelig stilles der spørgsmålstegn ved, om organisationen er digitalt forbundet med kunder og partnere, for at indsamle data på tværs af værdikæden til optimering og udvikling.

 

 

Forskningen bag DMAT

I nedenstående video præsenteres DMAT af Annabeth Aagaard, der er den førende forsker bag udviklingen af analyse-værktøjet og lektor, PhD og centerdirektør ved Interdisciplinary Centre for Digital Business Development, Aarhus Universitet, på konferencen Digital Around the World – en 24 timers non-stop virtuel konference, der samler innovatører, forskere, udviklere, politikere og virksomheder for at diskutere de seneste trends inden for digital transformation.

På 10 minutter informerer videoen (på engelsk) om digital modenhed som koncept, hvordan det relaterer sig til forretningsmæssige resultater samt hvilke barrierer der findes i arbejdet med at højne digital modenhed og anvende digitale teknologier. Annabeth Aagaard giver indsigt i den bagvedliggende forskning for udviklingen af DMAT, og generelt brugen af analyse-værktøjer til at vurdere digital modenhed, ligesom hun uddyber de seks dimensioner af DMAT og hvordan man anvender værktøjet.

Har du spørgsmål vedrørende forskningen bag DMAT og/eller ønsker at deltage i et forskningsprojekt om digital modenhed med BTECH, Aarhus Universitet og Interdisciplinary Centre for Digital Business Development, bedes du tage kontakt til Annabeth Aagaard.